Båtliv i nord

Dag 105 - Til Dingja

10 August 2016
Endelig kom vi oss av gårde fra Florø. Det har blåst hatter og høy og det har regnet som den reneste syndefloden. Det bøtt-regnet da vi dro også, men nå hadde vi fått nok av bryggeanlegget i Norges vestligste by.
Vi fikk se 19-tallet på vindmåleren i dag også, men da vi gikk fra havna var det egentlig ikke så ille bortsett fra regnet.
Vi satte kursen sydover uten noen egentlig plan annet enn å komme oss sydover.
Vi gikk leia forbi steder der vi brukte tid på veien oppover, bl.a Værlandet og Alden (eller den Norske hesten) Det så ikke ut som en hest fra nordsiden heller så de som har funnet på det navnet har nok smakt en del flaskefor forut for navnevalget. Det så ikke veldig trivelig ut der ute i dag med pøsregn og hard vind. Vindretningen var imidlertid slik at vi fikk seilt en del, og det var jo et pluss i en heller våt tur.
På veien ned mot Alden fikk vi noen heftige vindrosser men ellers gikk turen greit i vind som for det meste var på kulings styrke. Over Stavnesfjorden som ligger et stykke syd for Florø var det merkbar sjø og mye vind.
På vei over Sognesjøen begynte vi å kikke etter mulige plasser og like syd for Sognesjøen fant vi nok et knøttlite, tidligere handelssted som heter Dingja. Her var det i sin tid også en tønnefabrikk som var tidlig ute og hadde egne turbiner til å lage strøm. Dingja var slik sett den første bygda i ytre Sogn som hadde strøm.
Dingja ligger fire steinkast fra Eivindvik der vi brukte en del tid på veien oppover. Vi er nå igjen i området der Olav den hellige var flittig med å reise steinkors og å vie vannkilder.
Vi er den eneste gjestebåten i havna så nå er tydeligvis ferietiden på hell. Det plager oss ikke så vi får forhåpentligvis en stille og rolig kveld og natt før vi drar videre sydover i morgen.