Båtliv i nord

Dag 38 - 2018 - Til Grisslehamn

30 May 2018 | Grisslehamn
I dag har vi beveget oss innaskjærs så det holder.
Startet dagen med litt mer proviantering før vi fikk lirket oss ut av stedet der vi lå. Egentlig var gjestehavnen i et elveutløp og der stod det en haug med stolper som skulle brukes til akterfortøyning. Bredden mellom dem var i utgangspunktet for liten til oss, men heldigvis så var det en stolpe som hadde råtnet opp eller blitt fjernet så der kunne vi smyge oss inn i går ettermiddag. Båten stakk et stykke utenfor stolpene, men vi lå forsåvidt greit. Det var fra denne plassen vi lirket oss ut og co-skipperen løper som en lykte- tenner rundt på båten og haler og drar i tau mens skipperen sitter inne og koser seg med knotter og gear og gass når vi skal ut og inn fra slike steder.
Vi la i vei ut fjorden igjen og som nevnt i går så behøvde vi bare gå halve fjorden ut igjen for omtrent midtveis gikk det et sund i retning av dit vi skulle. Gjennom dette sundet kom vi til en kanal som vi har fulgt nesten hele dagen. Utenfor her vi er nå ligger Ålands hav. I kanten av dette havet ligger en laaaang øy som heter Veddö. Mellom denne øya og fastlandet er det litt vann (ikke mye, men nok til oss så vidt) Dette lille vannet mellom fastlandet og Veddö er i hovedsak en menneske-skapt kanal. Den ble tidligere benyttet for tømmertransporten ned langs kysten her for å slippe unna Ålands hav der det ikke er noen øyer eller holmer som demmer opp for bølgene i Østersjøen. Kanalen er ikke bredere enn at vi brukte mesteparten av bredden hele veien gjennom, og under tømmertransportene så gikk menn på land og halte i båtene eller lekterne som ble benyttet for tømmertransporten.
Under veis er det i vår tid to bruer som er litt for lave for oss så vi måtte vente en stund på den ene broen. Den neste klarte vi å time akkurat.
Vel gjennom Veddö kanal som var kranset av det ene idylliske sommerstedet etter det andre fikk vi plass i Grisslehamn. Her er det vel egentlig tre ulike havnealternativer selv om denne plassen ikke akkurat er verdens midtpunkt. Det er en stor campingplass her og noen få røde hus og en havn øst for oss der bl.a. fergen til Åland går fra.
I annet hvert av de røde husene er det enten restaurant eller bakeri/cafe som sikkert er åpent midt på sommeren men ikke nå. I de resterende husene er det galleri eller keramikk-utsalg. På havnen var det til og med noen rød hus som solgte fisk!
Det er vel ikke så mye mer å si om Grisslehamn bortsett fra at Albert Engström har hatt et atelier her (som nå selvfølgelig er blitt museum)
Albert Engström var en kjent tegner og satiriker og har bl.a. gjort en rekke kritiske karikaturer av datidens kjendiser og har også gitt liv til figurer som Kolingen.
Vi har i dag lagt sammen to og to og fått et overraskende svar.
I hele den tiden vi har vært på tur har den svenske værmeldingen meldt en del vind stort sett hver annen eller hver tredje dag. Så langt er det vel bare et par ganger at dette har holdt stikk. Vi er nå ganske sikre på at SMHI har etablert et samarbeid med svenske gjestehavner, kanskje for å finansiere en del av driften i SMHI. Samarbeidet slik vi mener det er, handler om at SMHI melder mye vind slik at fritidsbåtene går til havn og betaler havneavgift i stedet for å ligge ute i naturhavner og at SMHI får prosenter av mersalget i gjestehavnene. I dag er det f.eks meldt snaut 10 m/s (som er en del vind) og sterkest nå på kvelden. Her vi ligger så blåser det kanskje i de kraftigste "kastene" 4 m/s (og det er ikke mye vind) og vinden er fortsatt avtakende. Rart?