Båtliv i nord

Dag 60 - 2018 - Via Kaskö til Kristinehamn

21 June 2018 | Kristinestad
Det er jammen godt at vi ikke har ferie for dette er ganske strevsomt!
Skipperen var oppe kl 0300 for å sjekke været og da så det ganske greit ut, men selv for skipperen er kl. 3 på natten litt i tidligste laget så vi unnet oss å dra oss i litt over en time til. Litt over 0400 hørte vi at det begynte å pipe i riggene til seilbåtene som lå rundt oss og da var det bare å få på seg buksene og komme av gårde. Vi hadde beregnet det slik at vi skulle rekke å komme oss til Kaskö før det dårlige været slo til. Dit er det ca 63 nautiske mil.
Den første tredjedelen av etappen gikk stort sett i leder innenfor øyer og i le for havet. På veien utover sjekket vi værmeldingen nok en gang og da fikk vi se at værprofetene hadde endret på meldingene fra i går kveld. Nå var det plutselig storm-varsel for deler av det området vi befinner oss i.
Vi liker ikke å kjøre om kapp med været. Da får turen brått et helt annet innhold. Vi får ikke sett (vi ser det jo) men vi får ikke satt pris på naturen rundt oss på samme måte for alt fokus er rettet mot å rekke frem i tide.
Etter å ha unnagjort den første tredjedelen bar det ut i Bottenhavet, men navigeringen etter leder ble ikke borte for det. Mange nautiske mil fra land var det fortsatt leder som vi måtte følge og i hovedsak gjorde vi det bortsett fra at vi kuttet noen hjørner og svinger her og der.
I starten hadde vi bølger fra tre retninger samtidig! De siste dagene har det blåst ganske hardt fra syd og fra vest og den vinden hadde laget bølger som fortsatt sto. På vei utover frisket nordavinden på en del og da fikk vi brått bølger også fra den kanten. Etter hvert vant nordavinden og visket ut bølgene fra syd. De fra vest holdt seg ganske godt så det ble en litt masete tur.
Vel fremme i Kaskö fant vi oss en bryggeplass der vi kunne ligge langs med bryggen og ble hjulpet av to hyggelige finner som bare minutter før vi kom "tok" den plassen som skipperen egentlig hadde tenkt seg. (Den eneste med le for nordavind!) Vi la oss nå til og fikk i oss litt mat før vi la i vei til byen som er Finlands minste by. Det så ut som om halvparten av de som bodde der bare hadde låst døra og flyttet. Mange hus sto tomme og var litt forfalne. Ellers var det for det meste store tre-hus som sikkert hadde vært hjem for mer enn én familie tidligere.
Turen rundt i byen måtte avsluttes litt fort fordi regnet ble litt påtrengende. Tilbake i båten ble det en ny vurdering av værmeldingene. Skipperen er ganske kresen i forhold til havner og bryggeplass. Det er meldt knallhard vind fra nord og den plassen vi lå på hadde åpent vann mange sjømil nordover. Da vi kom så det ut til at det kunne være greit å ligge der til i morgen tidlig og at vi burde kunne rekke til neste havn før den harde vinden var over oss. Vi merket imidlertid at vinden øket på og at det allerede nå begynte å bli litt "humpete" ved bryggekanten.
Vi bestemte oss derfor ganske raskt for at dette ikke var stedet å ligge og at vi bare fikk dra videre.
Ut i havet igjen med kurs for Kristinestad som ligger godt og vel 14 nautiske mil fra Kaskö. Det ble en slengete tur igjen i tiltagende nordavind og absolutt merkbare bølger. De kom bakfra og i surfene og giringene klarte ikke autopiloten jobben så skipperen måtte overta.
Naturen er imidlertid nådeløs og til tider ganske slem. Vi fant oss bryggeplass i Kristinestad som ligger helt innerst i en fjord som vender nordover så her er det ikke mulig å få mye sjø og ugreie selv om det skulle blåse voldsomt fra nord. Ikke før vi hadde lagt til så dreiet vinden mot sør og sammen med den kom også regnet for alvor!
Heldigvis varte ikke det mer enn et par timer så nå ligger vi godt i forhold til hva naturen har å bringe (bare det kommer nordfra)
Vi har ikke vært i land her ennå annet enn å få fortøyd båten. Bildet i dag får derfor være et vi tok i Kaskö hvor vi jo også har vært innom men ikke overnattet. Det var flere hus å ta bilde av men det blir jo litt kjedelig i lengden å vise bilder av hus. Dette er jo ikke en arkitekt-blogg, så derfor blir det heller et bilde av en gammel vannpumpe som sto i en bakgård vi gikk forbi.
Etter værmeldingen å dømme blir vi helt sikkert liggende her i morgen også og da er det midtsommeraften i Finland. Synd at det ser ut som om den aftenen blåser og regner bort, men det gjør den jo ofte hjemme også hvis vi tenker oss om. Uansett får vi prøve å få dannet oss et bilde av Kristinestad men det får utstå til i morgen.