Båtliv i nord

Dag 70 - 2018 - Til Naantali (Nådendal)

01 July 2018 | Nådendal
Vi dro!
På morgenen var det ikke like ille vind som det har vært i det siste så vi fikk tau ombord og kom oss ut stort sett før de andre i havna hadde fått satt på kaffevannet.
Vi har sett det før og burde ha erfaring nok til å vite det for båtlivet er også en stor andel psykologi.
De siste dagene har det ruslet en haug med gubber på brygga og de skipperen har snakket med forteller om mye vind (det hadde til og med skipperen fått med seg!) og vanskelig sjø utenfor. Værmeldingene gjør ikke saken bedre med varsler om mye vind og fare for bølger på over fire meter.
Skipperen har studert kartet "ørten" ganger (veldig mange ganger) og har jo sett at det meste av turen vi hadde planlagt for går innaskjærs, men når finnene snakker om sjø og elendighet og det hyler og skriker i mastene på disse pinne-båtene, ja da blir vi selvsagt påvirket og ligger stille i påvente av mindre vind.
Problemet er at det ikke blir mindre vind ser det ut til, så derfor ga vi til slutt blaffen i uling i rigger og varsler på værmeldingen. Vi gikk og fikk en flott tur uten plagsom sjø i det hele tatt! Bortsett fra et kort stykke på et par, tre nautiske mil gikk vi i leder på innsiden av øyer. Her er skjærgården litt snillere så her var det mulig å studere kartet og finne seg en vik helt for seg selv om det bare ikke hadde vært for den forb... vinden!
Vi hadde ikke kjørt lenge før vinden tok seg opp mye igjen, men i le for øyer kan det jo egentlig blåse så mye det vil. Utfordringen får vi først når vi skal legge til, og det fikk vi!
På kartet så Nådendal ut som et sted som kunne gi litt le for nord og nord-østlig vind, men det var ikke rart med le vi fikk. Det blåste en brukbar kuling da vi skulle legge til. Heldigvis kom vi denne gangen til en svært velordnet havn. I det vi kom inn mot havna kom en kar i jolle ut og forklarte hvilke muligheter vi hadde til å finne plass. Vi dumpet først inn på utsiden av en flytebrygge og klarte med nød og neppe ikke å ødelegge egen båt eller en annen båt som lå der. Plassen var litt kort så vi lå med en tredel av båten på utsiden av brygga og hadde problemer med å komme ut og inn av båten.
Den samme karen (havnevakten) kom ut til oss igjen og ga beskjed om en annen plass som ville bli ledig, og etter kort tid kunne vi flytte oss. Litt kronglete sted men mye bedre enn det første.
Imidlertid var tilleggingen ikke enkel og i den sterke vinden ble til og med to sidepropeller for dårlig. Havnevakten hadde full kontroll og hadde tilkalt tre karer til som sto klare og tok oss i mot i det vi kom skjenende inn. Alt gikk bra og ingenting ødelagt. (kanskje bortsett fra skipperens selvfølelse)
Nådendal er en av Finlands eldste byer og det er vel egentlig en typisk turistfelle men det er pent! Byen er grunnlagt så tidlig som i 1442 og ligger vakkert til ut mot vannet. På toppen av en liten fjellknaus like over havna ruver et kirketårn fra en opprinnelig katolsk kirke hvor det tidligere også var et stort kloster. Mye av den gamle trehus-bebyggelsen er godt tatt vare på og hele stedet er sjarmerende selv om det vrimler av restauranter og at det på en liten øy utenfor havna er etablert en stor Mumitroll-park. Vi har rukket både å rusle rundt i hele byen og besøkt den gamle kirken uten å bli slitne i bena for stedet er ikke veldig stort.
Bildet er fra et av de små smugene som ligger inne i selve byen. (Ja det ble et bilde av noen hus nok en gang, men kirken var så stor så den måtte vi hatt et annet fotoutstyr for å få med)
Til dere som følger med på kartet så ser det nå ut som om vi er langt inne i Finland (og det er vi jo) men alt det som ser ut som fastland vestenfor oss er skjærgård!