Båtliv i nord

Dag 71 - 2018 - Til Kasnäs

02 July 2018 | Kasnäs
Vi hadde egentlig regnet med å ligge stille i kuling og regn, men etter at oppvasken var unnagjort løyet vinden litt og vi bestemte oss raskt for å komme oss ut av havna mens vi kunne. Det gikk helt greit siden det var adskillig mindre vind enn da vi kom.
Vi hadde egentlig ikke planlagt noe bestemt sted men startet bare på en rute helt til Helsingfors og regnet med at vi bare skulle finne oss et sted under veis.
Vi tøffet nå sydover og østover langs en av ledene og ble vel litt overrasket over hvor mye båter det var ute. Været var absolutt ikke av det beste. Det regnet lett og var egentlig ganske surt, men vinden var heldigvis snillere enn i går. Hele veien har vi gått i en skjærgård som omsider innbyr til å lete etter plasser på egen hånd. I det usikre været synes vi imidlertid det er tryggest i en havn.
Nådendal hadde en stemningsfull skikk fikk vi oppleve i går kveld. Kl 20.00 kom en trommeslager ned til innerst i havna og holdt en type trommesolo. Han ble avløst av en trompetist som spilte en enkel og stemningsfull strofe fra tårnet i den gamle katolske kirken. Egentlig markerer dette vesper som er en bønnestund i den katolske kirken, egentlig litt tidligere på kvelden, men vi tror ikke mange hadde store problemer med at det ble spilt kl. åtte. Trompetisten spilte den samme strofen i tre retninger, først mot presidenten, dernest mot byen og til slutt mot havna. (Spillingen mot presidenten kunne for så vidt vært i samme retning som havna for utenfor havna ligger det som er presidentens "sommerstue")
På vei sydover gikk vi forbi flere gjestehavner men valgte til slutt å stanse i Kasnäs fordi det begynte å bli litt sent på dagen. Nå er vi brått i en litt annen virkelighet for her er gjestehavnene fulle og skal en ha plass så må en i havn tidligere enn vi var i dag i hvert fall.
Vi fikk oss en plass, etter skipperens mening en skikkelig møkkaplass. Vi ligger langs med en brygge som i og for seg er fin men vi ligger åpent ut mot leden og her har det vært en trafikk ut av ville verden, og den trafikken setter opp en del sjø som treffer oss rett i siden. Det er ikke fritt for at ordforrådet av mindre pene ord er flittig i bruk!
Vi har ikke vært lenger enn til havnekontoret så Kasnäs vet vi egentlig ikke mye om annet enn at det er en gjestehavn med veldig mange båter.
Vi kommer helt sikkert til å flytte på oss i morgen!
Nå er vi helt på sydvestspissen av Finland og fortsetter østover i morgen i retning av Finlands hovedstad. Planen er deretter at vi bruker litt tid (litt mer enn et par timer) i Helsingfors og at vi deretter går vestover (altså tilbake igjen) og bruker litt mer tid i Åbo-skjærgården og fortsetter gjennom Ålands-skjærgården før vi går over til skjærgården utenfor Stockholm.
Det betyr at vi har skrinlagt de baltiske statene.
Vi har nå brukt så mye tid på å vente på passelig vær og vi ser at det nok blir ytterligere ventedager så da får vi gjøre det slik for å rekke hjem igjen før snøen kommer.
I og med at vi bare har vært på havnekontoret som egentlig ikke var noe å ta bilde av får vi bruke et bilde fra Nådendal. Bildet vinner ikke noen pris for beste foto, men det går muligens an å tenke seg at det står en kar med trompet og spiller ganske vakkert ut av vinduet like under selve taket på tårnet.