Båtliv i nord

Dag 77 og 78 - 2018 - Til Hanko via Jacoobsmarina

09 July 2018 | Hangö
Vi klarte kunststykket å finne et sted i Finland, mobiltelefonenes høyborg for noen år siden, med veldig dårlig mobildekning. Så dårlig dekning at det var nytteløst å få lastet opp en blogg.
Derfor blir det nå to dager i en og samme.
Vi dro fra Helsinki i går morges i fint vær, og med faktisk ikke så mye vind. Vi gikk i hovedsak en rute (led) som vi ikke hadde brukt på veien mot Helsinki og fikk igjen en fin tur gjennom en flott skjærgård. Trafikken var merkbar og vinden tok seg opp etter hvert også så i stedet for å lete etter et sted å ligge på svai som vi opprinnelig hadde tenkt, ble det i stedet å lete etter bryggeplass.
På en øy som heter Ramsjø fant vi en liten flyebrygge og i enden av den på landsiden lå det et spisested, og det var alt. Det var bare et par båter der da vi kom, men det dukket opp mange etter hvert for dette stedet var tydeligvis et populært sted for hyttefolket i nærområdet. De kom med joller og landstedbåter, spiste og dro igjen. Vi hadde ikke veldig lyst på hamburger ute på en holme så vi droppet spisestedet og benyttet oss bare av bryggen (som vi selvsagt betalte for)
På morgenen i dag var det på nytt fint vær med bra temperatur og svært lite vind. (Vi jubler og seilerne banner..)
På nytt hadde vi lagt en rute som var annerledes enn den vi gikk innover. Denne gangen gikk vi lenger inn i skjærgården og bare tidvis var vi innom strekninger vi gikk på veien til Helsinki.
Den "indre leie" var flott med noen idylliske steder under veis. Her var det mange muligheter for å finne en naturhavn helt for seg selv.
Vi ville imidlertid også se Hanko eller Hangö som det heter på svensk og fortsatte dit selv om skipperen var skeptisk til å finne plass der. Skepsisen bygget på det antallet båter vi kunne se som hadde samme retning som oss.
Skepsisen var ubegrunnet (nesten som alltid!)
Det var en heftig trafikk i havna og vi så straks at det var en del ledige plasser men dessverre så hadde denne havnen et bookingsystem som gjør at en del ringer og holder av plass. Etter litt om og men fikk vi imidlertid henvist plass av en brygge-gutt og endte opp på en brukbar plass longside. Så ille vakkert er det jo ikke her vi ligger med en stor handlevogn liggende på bunnen like foran oss sammen med et ikke helt uanselig antall tomme ølbokser.
Så ille stille er det heller ikke her. Like bak oss er det "fergeleie" for en liten ferge som går ut til den ytterste delen av havna (og inn igjen). I den delen av havna er det mange plasser i flytebrygger men de som finner plass der kan ikke komme seg tørrskodd inn til fastlandet. Derfor går denne fergen i ett sett.
Hangö er det sydligste punktet i fastlands-Finland og har vært flittig benyttet som havn helt tilbake til vikingetiden. Olav den Hellige har helt sikkert vært her på sin ferd østover. Utenfor Hangö har det også vært utkjempet store kamper både på 1800-tallet mellom Sverige og Russland og under 2. verdenskrig mellom Finland og Russland.
Byen er ikke veldig stor med ca 10 000 innbyggere.
Hangö er i vår tid mer kjent som et seilsport-senter. Det finske navnet Hanko er jo ikke veldig ulikt Hankö som vel fortsatt må regnes som et senter for seilsport selv om noe av glansen er falmet en del de senere årene.
Vi har ikke fått sett så mye av byen ennå og kan derfor ikke bringe noe særegent bilde av Hangö. Foreløpig er det derfor et bilde av en flott rose som vi fant i den botaniske hagen i Helsinki som får pryde bloggen. Finner vi noe spennende senere i dag skal vi heller bytte ut bildet med et mer passende.