Båtliv i nord

09 August 2018 | Karlskrona
08 August 2018 | Öppenskär
07 August 2018 | Kalmar

Dag 82 - 2018 - Til Lappo

13 July 2018 | Lappo
Det har gått greit i dag også selv om vi vel har brutt de fleste regler for båtliv. Vi har gått ut av havn på en fredag. det er hunkjønn ombord og i går så vi en del hester (som vi passet på å ikke snakke om) Litt skummelt var det jo derfor å kjøre i denne skjærgården på fredag den 13. men det gikk som sagt bra!
Nå har vi også skiftet gjesteflagg fordi vi har forlatt Finland og er kommet til Åland. På mange måter er det den samme voldsomme skjærgården, men midt i gjennom denne skjærgården går det en litt bred renne i hovedsak i nord/syd retning og midt i denne rennen som kalles for Skifte går grensen mellom Finland og det selvstyrte Åland. Vi er bare så vidt innenfor grensen på Ålands side.
Vi hadde egentlig tenkt oss litt lenger nord i den Ålandske skjærgården men i varmen i går hadde skipperen gjort for dårlig jobb og ikke registrert skikkelig at det var en stor del av skjærgården som var stengt med lave bruer. (til og med for lave for oss) Vi oppdaget det før vi hadde kommet så langt så da ble det bare å endre plan og til dels retning.
Vi har nå tråklet oss gjennom en ganske stor del av den finske skjærgården men har egentlig bare sett en liten del. Synd at denne skjærgården ligger så langt hjemmefra for her er det flott!
Den første dagen vi kom til Finland, på den lille øya Tankar ble vi litt urolige for hvordan dette skulle bli fordi ingen hilste på oss. Slik vi fryktet har det ikke på noen måte blitt. Alle steder vi har vært har vi møtt blide, hjelpsomme og hyggelige finner.
Vi har litt å lære av hvordan finske båtfolk oppfører seg. Her er de avslappet og rolige og har alltid en hjelpende hånd. Slik er det dessverre ikke lenger i Oslofjorden og på Bohuslänkysten der stress og jag slik vi kjenner det fra biltrafikken, har fått lov å bli med på fjorden. Her har vi flere ganger opplevd at vi er flere båter på vei til samme havn. Hjemme hadde det innbudt til kappkjøring for om mulig å sikre seg en plass. De finnene vi har møtt slår heller av på farten og venter slik at andre får anledning til å legge til først og i fred og ro.
Vi kommer til å savne Finland og alle de fine stedene og hyggelige menneskene!
Men,- Finland eller finner er også rare. Vi hadde jo hørt om badstu-badingen før, men at det var så voldsomt hadde vi ikke drømt om. I absolutt alle havner vi har vært har det vært en (minst en) badstue og åpningstiden for badstuen er det første vi får av informasjon på havnekontoret.
Der vi lå sist natt hadde vi bryggeplass ganske nær inngangen til badstuene. På ettermiddagen var det vel tett opp under 30 grader varmt ute så vi syntes det egentlig var litt i overkant. Da badstuen åpnet var det kø, og det gikk en jevn strøm av badstu-badere hele ettermiddagen og kvelden.
De har antagelig forstått et eller annet som vi andre ikke har forstått eller så er det slik som en finne skipperen snakket med i en eller annen havn mente: "Den finske badstu-badingen kommer av at Finland ble kristnet så sent."
Ikke vet vi, men en annerledes skikk er det i hvert fall. Bildet i dag er derfor av ferdig hogget ved som lå pent stablet utenfor en badstue. (Mange av dem er ved-fyrte!)