Båtliv i nord

Dag 89 - 2018 - Til Stärbnäsviken

20 July 2018 | Björkö
Så har vi byttet gjesteflagg på nytt etter at vi er tilbake i Sverige.
Ikke for å virke utakknemlig, for snart har vi sludd, slaps, is og annen elendighet over oss på nytt, men det kan kanskje være måte på til sommervarme!
Skipperen har begynt å Google etter et land som har 22 grader hele året og som ikke har dyr med vinger og som lager summelyder. Det siste har vi i stort monn om bord. Det skifter litt på hva slags arter. I går hadde vi tusenvis (kanskje ikke så mange, men..) av "veps want to be", en fluetype som synes vepsen har en kul farge. I dag er det et annet slag og som er så små at vi ikke kan jage dem med fluesmekker en gang. Innimellom kommer det også både klegg og veps, så vi har fullt opp å gjøre.
Vi fikk en udramatisk overfart over Ålands hav som er det lille havstykket som ligger mellom Åland og Sverige. Det blåste vel opp i seks/syv sekundmeter så det ble noen "groper" i vannet, men turen er så pass kort at det ikke skapte noen problemer for oss.
På veien måtte vi også ta en time om igjen men det er vel ikke mer enn rett og riktig for vi ga jo bort en time da vi dro i motsatt retning for noen uker siden og tiden går da fort nok om vi ikke også skal drive å gi bort timer.
Siden vi måtte ta en time om igjen kom vi tidlig til havn på svenskekysten. Vi var innstilt på å bruke ankeret nok en natt, men på veien oppdaget vi at det skulle ligge en krysserklubben-bøye omtrent der hvor vi hadde tenkt å legge oss så da siktet vi på den. I og med at vi var såpass tidlige var bøyen også ledig, og det var helt greit å slippe styret med eget anker. Det er helt greit å legge det ut selv om vi aldri egentlig vet hva vi kan finne på bunnen. Verre er det å ta det opp igjen da det som regel er fullt av søle, leire og gress som må spyles av.
Noen ganger undrer vi oss litt over de som plasserer ut disse bøyene. På kartet ser den plassen vi ligger nå fin ut, men vi ligger nesten på verandaen til et par hytter og innenfor oss er det mange hytter. Vi hadde ikke valgt oss en slik plass, men det var godt å huke seg fast for det meldes faktisk om en del vind og muligens kraftige vindkast i forbindelse med tordenvær. Trangt er det også her så det er ikke mye om å gjøre at vi kan hoppe i land fra båten, så nærme land ligger bøyen.
Bildet er fra plassen vi er nå. Vi har vært nødt til å bytte ut noe av fotoutstyret fordi vi er tomme for strøm på en PC så kvaliteten er vel så der, men det er jo et bilde og det sier kanskje noe om bøyene plassering.