Båtliv i nord

Dag 99 - 2018 - Til Källevik

30 July 2018 | Näsudden
Det ble en drøy arbeidsdag ut av dette. I løpet av dagen har vi forlatt Stockholm-skjærgården og tatt en realt jafs sydover.
Med sine mellom 25000 og 30000 øyer og holmer kunne vi sikkert holdt på i skjærgården utenfor Stockholm til bortimot juletider, og da hadde det kanskje vært bedre der enn nå for nå er det rett og slett for mange båter som er ute. Det er helt greit når vi forflytter oss men det er ikke like greit når vi skal finne et sted for natten.
Vi hadde tatt sikte på en litt lenger tur i dag, men den ble nok et par timer lenger enn beregnet fordi vi ikke klarte å finne plass i dag heller.
Vi gikk ut av Norrviken på morgenen i overskyet og varmt vær og med lite vind. Sistnevnte tok seg opp i løpet av dagen men det var egentlig fint seil-vær hele tiden så i dag kikket skipperen litt ekstra på alle pinnebåtene som var utpå.
I går fant vi Norrviken som en fin plass med, til Østersjøen å være, ganske klart vann. På morgenen i dag var det ikke slik lenger. Vannet var grumsete og på morgenkvisten var det flere fisk (små) som ikke lenger var i stand til svømme.
Vi gikk ut fra Nämdö og satte kursen ganske rett sydover på østsiden av Ormö og innsiden (vestsiden) av Utö. Utö er jo en av favorittøyene til Evert Taube og flere av visene handler om nettopp denne øya.
Vi fortsatte videre sydover mot Landsort og begynte å lete etter plass for natten. Det var det andre som hadde gjort før oss (og funnet plass). Da var det ikke noe igjen til oss. Det er vanskelig å lete, dels fordi det er mange båter og vi er nødt til å lete etter steder der få har vært før oss og dels fordi kartene på store områder er mangelfulle. Store områder er bare merket med at det er dypere enn 6 meter. Det holder i massevis når vi kjører, men når vi skal finne plass for natten er det greit å vite dybden litt mer nøyaktig. Er det 8 meter går det greit å ankre, men er det 18 meter så har vi ikke lang nok kjetting. (En skal helst legge ut ca fem ganger dybden)
Det betyr at vi først må finne et sted der vi tror at ikke så mange har vært. så må vi kjøre dit og sjekke hvor dypt det egentlig er og hvor mange hytter og hus det er rundt bukten. Hvis ingen andre har funnet frem dit, dybden er passe og det ikke er noen hytter så må en sjekke værmeldingen for å se at det faktisk er le i bukten frem til i hvert fall neste morgen. Dersom alt dette faller på plass kan vi legge ut ankeret og håpe at det er noe på bunnen som ligner på sand eller leire som ankeret kan få tak i. Det er jo ikke så rart at ankerdrammen smaker ganske godt!
Vi fant etter hvert en bukt der alle de ulike ingrediensene passet. Vi ligger et stykke vest for Landsort i Trosa kommune og like utenfor oss ligger Näsudden. Nesodden er et annet sted, men det ligner jo veldig hva gjelder "dåpsnavn" og bildet i dag er av Näsudden.
Her skulle vi ligge helt fint frem til i morgen sammen med den eneste andre båten som også hadde lest kart og lett seg frem til en plass som ingen andre egentlig kjente til. (Hvilke plasser som andre kjenner til er gjengitt i havnebøkene)