Båtliv i nord

Dag 100 - 2018 - Til Nyköping

31 July 2018 | Nyköping
I dag har vi blogget i 100 dager og vi kan love at det ikke alltid er enkelt å finne på noe å skrive om, men i dag kan vi i hvert fall skrive litt om kvelden i går.
Tidlig på kvelden var det en havørn som kretset like over oss noen ganger. Vi har ikke sett mange på turen men et par stykker lenger nordpå.
Varmen holdt seg ut over kvelden. Nå er ikke varmen det som er mest ille (selv om den er ille den også) men kombinert med en luftfuktighet som bare er ørlite grann lavere enn det båten flyter i så blir det såpass uholdbart at skipperen som ikke har vært glad i snø på over 20 år, nå tenker at det kunne vært greit med et lett snødryss!
Men det var kvelden i går: Vi lå i en bukt der det var et siv-belte rundt hele bukten og like innenfor sivet var det en voksen løvskog. Løvtrærne var helt grønne så de sto nok ganske så fuktig, og det synes å være ganske ideelt for mygg. Når det er en mygg på soverommet høres jo det ganske godt.
Når det er litt i underkant av 22 millioner mygg snaut 20 meter fra båten så høres det også veldig godt!
Vi fikk litt Alfred Hitchcock-stemning ala "Fuglene" da vi gikk ut etter at det var begynt å mørkne. Myggsvermen sto klar til angrep og en kunne høre den voldsomme summelyden som kunne minne om en stor kaffekjele som er like ved å begynne og koke, så det var bare å skynde seg inn igjen og stenge alle luker som ikke har myggnetting. Kanskje det kunne bli et plott til en ny skrekkfilm? Et par på båt-tur, fryktelig varmt og klamt, alene i en bukt og en vanvittig mengde mygg rundt hele båten. Det mangler bare en helt som kan rydde opp.
På morgenen var myggen gått i hi eller hva den nå gjør når den ikke skremmer folk, så vi kunne på nytt hive inn ankeret og sette kursen mot Nyköping.
Egentlig er det ganske tullete å dra til en by når varmen er som den er, men skulle vi gått til byer bare når det er kaldt vær hadde vi trolig sultet ihjel.
Nyköping er en av Sveriges eldste byer og har i over 400 år vært Sveriges andre hovedstad. Under middelalderen utviklet denne byen seg til en av de rikeste byene i landet men landhøyningen har også her ødelagt litt av handelen da det ikke lenger er mulig å komme inn hit med større båter.
Sveriges første riksdag ble holdt i Nyköpinghus festning som ligger like ovenfor havnen.
Den intense varmen og den fuktige luften innbød ikke til lange vandringer rundt i denne byen. Vi hadde mer enn nok med å få hjem nødvendige matvarer, men byen ga et positivt inntrykk.
Bildet er fra elven som renner gjennom denne byen også der det var beplantet og gjort fint med et blomsterbed med form av en nøkkel som tydeligvis er et symbol for Nyköping, selv om by-våpenet er et stilisert bilde av Nyköpinghus. (Vi så nøkkelsymbolet flere steder)