Båtliv i nord

Dag 116 - 2018 - Til Dragør

16 August 2018 | Dragør
Vi somlet litt på morgenen så i dag var vi ikke oppe tidligere enn samtidig med sola. Vi dro så fort kaffen var kokt (frokosten tar vi under veis når vi drar så tidlig).
Det var litt sjø etter gårsdagens vind, men ikke plagsomt. Vi hadde ikke kjørt lenge før tåka la seg og det ble rått og klamt så det til og med la seg på innsiden av vinduene. Vi hadde imidlertid såpass sikt at vi kom oss forbi Trelleborg uten å plage de store fergene med vårt nærvær.
Vi hadde ikke bestemt hvor vi skulle i dag heller men ville ta det etter hvert, bl.a. i forhold til været som er den usikre faktoren i regnestykkene våre.
Værmeldingene lovet ganske mye vind fra omtrent midt på dagen og vi ville se hvor langt vi var kommet da.
Vi dro nedover Skånes kyst og inn til Falsterbo-kanalen. Vi hadde beregnet farten litt dårlig så vi måtte somle veldig de par siste nautiske milene inn til kanalen der vi igjen var avhengige av at en mann eller dame i bro-vaktene kunne senke slusen og åpne broen for oss (og tre andre båter).
Det betyr at vi nå har forlatt Østersjøen der vi har surret rundt i snart fire måneder. Nå peker baugen i grove trekk nordover og vi er vel egentlig i hjemmefarvann å regne.
Vi kom såpass tidlig gjennom at vi bestemte oss for å kjøre på videre, men vel ute i selve Øresund merket vi tydelig at vinden tok seg opp. Vi gikk tvers over sundet og over på den danske siden , så nå har vi igjen byttet gjesteflagg.
Vi hadde regnet med å lete litt etter plass og valgte å begynne i Dragør selv om det ligger langt syd i sundet. Det er ikke mange gjesteplasser i de to havnene som ligger i Dragør, men vi fikk lagt oss til på et vis i havnen som ligger inn til Dragør fort. Det er mange år siden sist vi var i denne byen så det var et trivelig gjensyn.
Dragør ligger på øya Amager like syd for København. Amager er bl.a. kjent for den store innvandringen av hollendere på begynnelsen av 1500-tallet.
Da var allerede Dragør en stor havn. Den hadde særlig utviklet seg gjennom de store sildefiskeriene på 1300-tallet under Hansatiden. Dragør var derfor i en periode Danmarks største havneby etter København.
Da sildefisket opphørte på begynnelsen av 1500-tallet ble områdene formelt overdratt til innvandrede hollendere. De fleste av dem etablerte seg i et naboområde til Dragør, men også Dragør er preget av Hollandsk innflytelse.
Det er et eller annet med danske byer og danske havner. De ser trivelige ut og det er ikke uten videre bare strømlinjet men kan innimellom se litt lurvete ut.
Dragør er en slik liten dansk perle av en by.
Dagens bilde er et lite utsnitt av en av de små gatene like ovenfor den gamle havnen.