Båtliv i nord

Dag 119 - 2018 - Til Hundested

19 August 2018 | Hundested
Det å være skipper er ingen enkel oppgave og den tar sin tid og sine krefter! (det er sikkert ikke så enkelt å være co-skipper heller når skipperen leser de nyeste værmeldingene!)
I dag har skipperen vært ute på bryggen for å se hvordan havet ser ut,- vært inne for å sjekke værmeldingene,- vært ute for å se på havet,- vært inne for å sjekke værmeldingene,-osv, osv.
Det viser seg at vi igjen opplever det vi har gjort noen ganger tidligere nemlig at det blåser som bare den akkurat der vi er mens det er rolige vindforhold et stykke unna.
Værmeldingene lovet oss et "værvindu" (periode med lite vind) på ettermiddagen i dag og i morgen. Det har imidlertid endret seg så nå er det meldt masse vind videre fremover.
Vi kunne selvfølgelig ligget stille i Gilleleje og ventet men det kunne fort blitt både en og to uker og det er ikke favorittøvelsen til noen av oss så da var det om å gjøre å tenke alternativt.
Vi har tenkt og drøftet og bestemt oss for det lange alternativet (ikke det om Gøta Kanal). I stedet for å gå nordover som er hjemover har vi lagt i vei nesten motsatt retning.
Vi ventet og ventet på å få en lovet endring i den sterke vinden men etter hvert ga vi opp ventingen og tok ombord tau og ledninger og la i vei,- ikke nordover men sydvestover. Det betyr at vi nå har tenkt oss vestover slik at vi kommer til Jylland for å følge kysten av Jylland nordover et godt stykke før vi forhåpentligvis finner et vindu for å komme oss over til Sverige igjen.
Det er ganske irriterende å se at hadde vi vært en dag tidligere ute til der vi er så hadde det vært plankekjøring å komme seg nordover.
Den dagen har vi imidlertid ikke så da får vi forsøke å gjøre noe med det på egen hånd. Været kan vi ikke få gjort noe med, men kanskje kan vi klare å lure oss rundt det verste av vær.
Vi dro ut fra Gilleleje og fikk egentlig en grei tur sydvestover selv om det var litt sjø.
Båten går utrolig fint i mot-sjø så vi hadde det ikke ubehagelig ombord.
Det som er litt ille er at det i dag var meldt spaknende vind på tidlig kvelden helt frem til i morgen tidlig. Vi hadde ikke kjørt mer enn en times tid før vinden tok seg opp merkbart og skapte en del sjø. Det gikk helt greit for oss men vi så en del andre båter som tydeligvis hadde ventet på at vinden skulle legge seg, og det var adskillig mindre båter enn vår.
Værmeldingene er mao ikke helt til å stole på for tiden og det kan være litt farlig.
Vi vinglet litt i forhold til hvor vi skulle gå. Vi hadde vel egentlig et ønske om å gå til Sjællands Odde, men det ble litt for langt i og med at vi kom av gårde så sent på dagen. (Kanskje skipperen skulle ha sjekket havet og værmeldingene et par ganger mindre..)
Vi ga oss derfor ved Hundested som ligger i åpningen av to fjorder som går inn mot Roskilde på den ene siden og mot Holbæk som ligger i bunnen av Isefjorden på den andre siden.
I disse fjordene har vi vært mange ganger så her er vi egentlig godt kjent.
Vi kom oss sent i havn men vi rakk og løpe bort til et utstilling av sandskulpturer som er et årlig arrangement i Hundested. Vi fikk bare et kvarter på oss før utstillingen stengte, men vi fikk sett det meste og vi ble imponert.
Det er helt utrolig hva det er mulig å få laget ut av sand (riktig nok iblandet litt leire, men dog)
Hundested er ingen stor plass, men en av karene på utstillingen kunne fortelle at målet i år var 80000 besøkende og de var nesten i mål og det kan ikke være dårlig på en slik liten plass.
Resten av dagen går vel med til å sjekke havet, sjekke værmeldingene, sjekke havet osv, osv,
Akkurat nå ser det ut til at vi må utforske Hundested mer i morgen men det kan jo også hende at endrede værmeldinger (for de endrer seg hele tiden) slår ut til vår fordel...
Bildet i dag er selvsagt av en av de utrolige sandskulpturene hvor denne handler om vikinger på tokt og det har vi jo skrevet om flere ganger under veis.