Båtliv i nord

Dag 121 - 2018 - Til Bønnerup

21 August 2018 | Bønnerup
Det er grusomt mye vann mellom de danske øyene!
Av de tre store øyene har vi nå forflyttet oss fra den østligste øya (Sjælland) til den vestligste øya (Jylland) Jylland er vel strengt tatt ingen øy hvis en ser bort fra at Limfjorden deler Jylland i to deler, men åpningen i Jylland ut mot Nordsjøen skyldes egentlig en fryktelig storm for mange år siden der denne stormen skyllet bort den lille landtungen som stengte mot havet utenfor.
Værmeldingene lovet at vi skulle få en periode med lite vind ut over dagen i dag.
Skipperen begynte å vente på denne endringen allerede kl. 0500 på morgenen i dag men det var bare å legge seg til på puten igjen for det blåste like hardt som i går.
En time senere var det en båt som gikk og da tenkte vi at det var på tide for oss også men vinden sto like forbasket.
I havnen var det en flaggstang med et flagg som sto ganske uskjermet og det flagget var jo en god målestokk for vindendringer.
Det er ganske stusselig å sitte i flere timer og se på et flagg og vurdere om det står litt mindre rett ut enn tidligere.
Kl. 1130 hadde skipperen fått nok og vi startet opp for å dra etter å ha fylt dieseltankene igjen før den relativt lange overfarten.
I havnebøkene advares det mot kraftig strøm utenfor havnen i Hundested og den advarselen var på sin plass. Det så ut som en rød stake hadde fått seg motor og kjørte så fort den kunne rett mot oss! Vi kom oss unna den fartsgale staken og kjempet oss videre mot relativt grov sjø som kom av at den kraftige strømmen gikk rett mot bølgene som kom inne fra Kattegat.
Etter en halvtimes tid i vaskemaskinen roet det seg ned etter hvert og vi fikk en relativt begivenhetsløs tur tvers over Kattegat.
Største spenningen var knyttet til passeringen av hovedleia for de store skipene som kommer (og går) opp fra Storebælt. Her var trafikken stor men vi kom oss over uten å ha forårsaket hjerteklapp for noen av de som befant seg på brua på de båtene vi var i nærheten av.
Bønnerup ligger litt inn på Jylland der kysten gjør en kraftig sving østover. Denne svingen eller rettere sagt store odden på Jylland heter Djursland og her er Bønnerup en av noen få små tettsteder.
Bønnerup er ikke noe gammelt sted og det er i hovedsak et samfunn bygget opp rundt en havn.
Havnen er ikke veldig gammel men det tok nesten 50 år å få etablert den. Etter mye strev og mas og med mange forliste fiske båter i et par sterke stormer ble det omsider i 1937 åpnet en havn med gode moloer og brukbare bryggeanlegg.
I dag er det ikke mange aktive fiskere igjen så store deler av havneanlegget er gjort om til lystbåthavn.
Vi har vært her mange ganger og hver gang vi kommer hit treffer vi havnesjefen som forteller den samme historien om da han var ansatt på Sarpsborg papp.
På veien hit passerte vi 3000 nautiske mil utseilt siden vi dro hjemmefra for nesten fire måneder siden (det mangler to dager) Det er fortsatt et par hundre mil igjen men det er jo peanøtter i forhold til det vi har bak oss.
Vi blir trolig liggende her i morgen for nå meldes det på nytt mye vind. Nå er det bare å håpe på at vi kan få et par dager med svake vinder slik at vi kan komme oss mot Gøteborg uten alt for mye ubehag.
Det er ikke alle som er like opptatt av design.
Denne båten (eller skipet) krysset vi like fremfor midt ute på Kattegat tidligere i dag.