Båtliv i nord

Dag 123 - 2018 - Til Källö Knipplan

23 August 2018 | Källö Knipplan
Nå er det vel like før vi får arbeidstilsynet på nakken for arbeidsdagene blir litt i lengste laget.
I dag tørnet skipperen ut i tussmørke (kl. 0500) og kort tid etter kunne vi dra fra havna i Bønnerup.
Det var ikke akkurat yrende folkeliv da vi dro men faktisk sto det en kar på molotuppen med hodelykt og fisket.
Vi hadde egentlig tenkt at vi skulle gå til Læsø som ligger ca 50 nautiske mil fra Bønnerup og det er en litt lang dagsetappe. Det var stort sett greie værmeldinger og vi gikk oppover med sjøen nesten rett bakfra og det gir en behagelig tur.
For en gangs skyld hadde vi også naturen på lag.
Vinden rett bakfra, bølgene rett bakfra og etter ca tre timer fikk vi også en merkbar strøm bakfra. I fem timer gikk vi med strøm med oss som varierte mellom en halv knop og halvannen knop. Med slike forhold kunne vi jo ikke stanse på Læsø så vi bestemte oss for å ta enda et havstrekk og satte kursen mot kysten litt nord for Gøteborg.
Et stykke nordøst for Læsø mistet vi den fine strømmen og etter hvert tok både vind og bølger seg opp en del så det ble en slingrete tur de siste timene.
Det var godt å komme i havn og ankerdrammen smakte godt etter 11 timer på havet.
Vi skimtet så vidt en smal stripe av Læsø og en enda smalere stripe av Jylland en kort stund. Ut over det har vi ikke sett land annet enn den første timen etter at vi forlot Bønnerup og godt og vel en time før vi kom inn til den svenske kysten. Været har vært overskyet og med relativt dårlig sikt.
Igjen var det knyttet litt spenning til å passere hovedleia for de store båtene, og så var det litt spenning knyttet til hvordan været egentlig var utenfor svenskekysten.
Vi har gått over her en del ganger og det er ganske ofte at det er brukbart vær i Danmark og så får vi sjø og vind etter hvert som vi nærmer oss Sverige slik det også var i dag.
Källö Knipplan er den tredje havnen vi ligger i to ganger. Norrtälje ble valgt for å få co-skipperen hjemom en tur og for å få trivelig besøk av Jan Egil og Anne. Oscarshamn ble valgt for å få tatt en snartur til Gotland og denne havnen ble valgt fordi den ligger greit til i forhold til overfarten fra Danmark og den ligger greit til i forhold til veien videre for her kan vi velge å gå bakom mye fjell dersom været skulle slå til med skikkelig harde vinder.
Vi har ikke hatt stor lyst til å løpe rundt for å finne et bilde-motiv herfra (Vi vet også at det ikke er så mye å ta bilde av)
Dagens bilde får derfor bli en ny oppfølger av sandskulpturene i Hundested. Egentlig skulle vi vel hatt bilde av en bløtkake eller noe lignende for i dag er det nøyaktig fire måneder siden vi dro hjemmefra!