Båtliv i nord

Dag 126 - 2018 - Til Alevikkilen

25 August 2018 | Alevikkilen
Da har vi en etappe igjen av denne turen.
Værmeldingene lover stort sett bare lavtrykk og en del vind så vi bestemte oss for å ta en litt lengre økt i dag også.
Vi har feiet gjennom store deler av Bohuslänkysten på en dag. I "gamle dager" brukte vi en hel sommerferie på den kyststrekningen vi har kjørt gjennom i dag.
Det blåste ganske hardt gjennom hele natten
men værprofetene lovet mindre vind ut over dagen så etter frokost forlot vi Mollösund med sikte på å komme oss lenger nordover og nærmere hjemmehavnen.
Det var overraskende mye båttrafikk på tross av egentlig ikke så fint vær. Det blåste en del og på veien fikk vi en par merkbare regnskurer. Ikke var det veldig varmt heller.
Oppover Bohuslänkysten er det noen få steder der sjøen barsker seg til litt (Kråksund gap, Islandsberg, Lysekil, Lilla Kornö til Malmöen, Humparna, og Gula Humpen) men egentlig var det peanøtter i forhold til det vi har vært gjennom tidligere på turen. Vi har stort sett fulgt "E-6" oppover og bestemte oss under veis for å komme oss i hvert fall til området rundt Havstensund.
Valget var egentlig enkelt når vi kom så langt. Vi putret oss inn Sannäsfjorden og inn i Alevikkilen. Vi har vel egentlig ikke tall på hvor mange ganger vi har ligget her, men også i dag var det flott. Ikke en båt i hele kilen og stort sett vindstille som det ofte er her.
I det vi hadde fått i oss middagen dukket det opp en båt til så nå er vi to båter som deler bukta og det rare er at den båten som dukket opp er en båt vi lå ca 14 meter unna i Kalmar. (En stor Hallberg Rassy med norsk splittflagg og det utrolig "festlige" navnet Sante) En kan lure på hvordan folk tenker når de kaller båten sin, og en flott sådan, for skål.
Samme kan det jo være. Vi eier ikke båten og har ikke tenkt å bruke mye krefter på å irritere oss over hvilket navn folk velger å sette på sin egen båt. Imidlertid er det litt rart at vi nå to dager på rad har havnet sammen med båter som vi har vært i nærheten av for mange uker siden og som vi ikke har sett i mellomtiden.
Vi hadde jo bl.a. et litt sært veivalg syd i Kattegat der vi endte opp med å gå tre sider av Kattegat fremfor å gå langs den ene siden. (Vi har sjekket været hele tiden og vi er rimelig sikre på at det var lurt med det sære veivalget) Allikevel havner vi altså på samme plass som to båter som vi ikke har sett på flere uker.
I morgen tar vi den siste etappen hjem til hjemmehavnen som vi forlot i slutten av april. Litt vemodig er det å tenke på at turen nå så godt som er slutt. Det blir rart å komme hjem igjen også, men det er i hvert fall en her ombord som ikke er direkte misfornøyd med å komme hjem.
Oppsummeringen får vi ta i morgen, men i det store og hele så handler vel den egentlig om å slå fast at vi har hatt en kjempefin tur i et utrolig vær og i en båt som har fungert kanskje til og med bedre enn forventet.
Like etter at vi fikk lempet ut noen kilo jern (anker og kjetting) her i Alevikkilen kom det en delegasjon fra de som trolig bor her i området for å hilse på. (egentlig kom de for å tigge)
Det er ikke alle naturfotografers drøm som vi har fått tak i, men det var nå litt søtt allikevel.
Bildet er av en svaneunge som ble klekket ut litt tidligere i år (litt etter at vi startet turen vår!)
Dette paret hadde tre unger. På turen har vi sett svane-par med hele 7 unger og trøste og bære for være foreldre til "syvlinger"!