Båtliv i nord

Dag 1 - 2019 Til Hamburgsund

29 May 2019
Uno B. Larsen
Da har vi startet en ny tur. Denne gangen blir det ikke noen lang tur som i fjor eller som for tre år siden. Nå blir det som en vanlig ferie. Vi har jo ikke ferie vi som er blitt gamle men vi kan jo late som om vi har ferie.
I år har vi egentlig ikke brukt båten så mye. Vi fikk en fin tur i påsken med alt fra snøvær den dagen vi dro ut og høysommer-varme den dagen vi kom hjem. Påsken ble benyttet til å besøke havner som i sommersesongen er stappfulle. De dagene vi var ute var vi stort sett eneste båt i havnene.

Nå har vi startet på en tur der vi ikke har en eneste plan og stort sett ingen tanker om hvor vi skal. Den eneste planen er at vi skal ta det helt som det kommer, og at vær og vind stort sett får avgjøre.
Været i dag er egentlig ganske fint hvis en ser bort fra at det mangler en god del varmegrader og at det blåser i overkant mye for vår smak.
Vi begynte med litt plasking i Sekken som er et lite område mellom Norge og Sverige, nord for Strømstad. Det var såpass at vi gikk inn i "polrenna" som er en renne som går fra Sekken og inn mot Strømstad.
Ved Strømstad gikk vi ut i Kosterfjorden igjen og fikk litt plask og sjø i sydenden av Kosterfjorden.
Vel forbi Havstensund ble det såpass på "Gula Humpen" at vi valgte å ta den innerste leia. Vi har gått forbi her flere hundre ganger, men det er bare to ganger vi har feiget ut via den innerste leia. Denne båten er ikke laget for stor sjø rett i siden!
Vi sneiet oss forbi syd for Grebbestad og gikk ut i hovedleia igjen med retning Hamburgsund. Noe plask og slenging ble det også på veien ned mot landstedet som Ingerid Bergmann i sin tid hadde på en øy utenfor Fjellbacka.
I Hamburgsund måtte vi faktisk lete litt for å finne plass. Mange av de gamle gjesteplassene var nå bortleid og de få plassene som var igjen var stort sett belagt. Vi fikk etter et par forsøk imidlertid lagt oss til på østsiden av sundet like syd for verftet som ligger her og som vi måtte benytte oss av i fjor.
Ankerdrammen smakte godt og det gjorde også en liten rusletur på Hamburgø fra fergeleiet og opp til "Vend igjen". (Nordspissen av Hamburgø heter faktisk det.)
Da vi kom tilbake til båten var det blitt enda flere båter på brygga så nå er vi flere nasjoner samlet. Like bak oss ligger en motorbåt fra Skottland og et par båter bak der ligger en båt fra Holland. For en liten stund siden seilte også en tysk båt forbi så det ser ut som om utlendingene har lært at i dette området må en være tidlig ute. Juli er håpløst da båtmengden er alt for stor.
Hamburgsund og Hamburgø er et pent område med flere muligheter for rusleturer i land. Det ser ut som om dette er blitt et populært område for mengden nybygg er egentlig formidabel på dette lille stedet. Utbyggingen er imidlertid gjort på en brukbar måte slik at den opprinnelige bebyggelsen helt ned mot selve sundet ikke er blitt ødelagt.
Her blir vi nok liggende i morgen for det er ikke veldig lystelige værmeldinger som kan leses.
Varslet for i morgen lyder: Regn hele dagen, kuling fra syd og sydvest opp mot 15 m/s og temperatur som i beste fall kryper opp mot 14 grader. Det ligger an til å bli en inne-dag.