Båtliv i nord

Dag 16 - 2019 - Til Nykøbing

13 June 2019
Uno B. Larsen
Det er en stor fordel med dette været vi har om dagen. Vi blir i hvert fall ikke solbrente!
I går kveld fikk vi nok et veritabelt skybrudd blandet med tordenvær et stykke unna.
Vinden holdt seg ganske frisk og det viste seg at havnen i hvert fall ikke er beregnet for østlige vinder. Selv om det kunne virke som om sjøen utenfor gikk vinkelrett på moloåpningen så var det brukbart med bølger som fant veien inn i havna.
Vi trodde vi hadde valgt oss en av de luneste plassene, men det var egentlig ingen plasser i havna som ikke fikk smake på bølgene.

På morgenen i dag somlet vi litt før vi igjen stakk nesa ut i blåseværet.
Så veldig ille var det ikke og vi skulle ikke lange turen.
Etter en times tid var vi fremme i Nykøbing.

Med fare for at det hele blir en litt makaber reise der vi i går besøkte gamlehjem og kirkegård, så har vi i dag havnet på øya Mors. (Eller Morsø som det står på noen skilt.) (Mors betyr for de uinvidde en død person.)

Mors er den største øya i Limfjorden med bruforbindelse over til fastlandet. Det bor ca 20000 mennesker på denne øya og Nykøbing er den eneste byen. Vi har vært i Nykøbing tidligere også, men ikke denne Nykøbing. Det er i alt tre danske byer med navnet Nykøbing og denne på øya Mors er den eldste av dem. Den er nevnt første gang som køpstad i 1299.

Det var i denne byen Aksel Sandemose fikk inspirasjon til å skrive boken "En flyktning krysser sitt spor" der den berømte janteloven omtales.

Det ble faktisk tilløp til sol etter at ankerdrammen var fortært så vi fikk anledning til å rusle litt rundt i byen. Vi traff ingen som ga uttrykk for at vi ikke skulle tro at vi var noe, men vi traff forsåvidt mye folk for i denne byen var det gågate med butikker i flere fasonger.

En typisk gågate-situasjon kan illustreres med følgende bilde (som ikke er fra Nykøbing)
Co-skipperen saumfarer de ulike stativene for klær, sko og annet som hun med stor sannsynlighet ikke har behov for mens skipperen inntar en litt mer avslappet men også kanskje oppgitt holdning.