Båtliv i nord

Dag 19 - 2019 - Til Jegindø

16 June 2019
Uno B. Larsen
Lemvig var faktisk en fin plass. Byen var en trivelig småby og havnen var lun for det meste der byen og havna ligger helt i bunnen av en fjordarm.

Etter turen til Tyborøn i går så fant vi frem gå-skoa på nytt ut på kvelden og i lett regn ruslet vi utover planetstien. Det er en sti som går fra havna på vestsiden av fjorden utover. Den starter like i nærheten av havna og der står sola. Alt er laget i målestokk 1 til milliard og viser vårt eget solsystem. Størrelsen på de ulike planetene er også i samme målestokk. Hver planet står på toppen av en liten stein-stolpe. Stien gir en flott illustrasjon av hvilke størrelser og avstander vi snakker om. I regnet brydde vi oss ikke om å gå lenger enn til Jupiter, (vi skulle jo tilbake til sola igjen også)men avstanden mellom Mars og Jupiter var så lang at vi nesten glemte hva vi holdt på med. Hele stien ut til Pluto er på 12 km. Fint tur tross regnet.

Etter frokost i dag var det på nytt dags for å bytte havn og været var faktisk fint først på dagen, men vinden kom selvfølgelig som vanlig i det vi gikk ut.
Første del av turen er tilbake samme vei som vi kom, bl.a. under Oddersund bru. Vi visste åpningstidene men beregnet litt for dårlig så vi var to minutter for sene og belaget oss derfor på å vente til neste åpning.
Skipperen har vært litt i villrede om disse bruene for på kartet står høydene angitt til 3,8 m, og det er for lavt for oss. På enkelte seilingsbeskrivelser står det imidlertid at bruene er fem meter høye. I det vi vendte rundt og startet ventingen kom en dansk motorbåt som skulle samme vei som oss. Skipperen der ombord viste fem fingre ut av vinduet og da tok vi sjansen på å følge ham.
Han gikk i en åpning ved siden av den som åpnes og vi fulgte relativt tett på og hold pusten i det vi snek oss under brua. Den så jo alt for lav ut men det gikk bra det også.

Vi hadde blinket oss ut Jegindø som en mulig nattehavn så det ble en kort etappe i dag også for i Jegindø fant vi plass. Så veldig mange andre er det ikke plass til her for det er en liten havn hvis en ser bort fra fiske- og industrihavna.
Jegindø er også en liten plass så egentlig er det ikke noe her bortsett fra et lite spisested på havna.
Øya kalles for blåskjell-øya, men en innfødt vi overhørte på spisestedet mente at øya heller burde hete mink-øya fordi det er stort oppdratt av mink her.
På vinduet til spisestedet står det nevnt hvilke alternative betalingsmåter som finnes. Det er selvsagt kontant eller med kort. Det tredje alternativet synes imidlertid skipperen var mest interessant og det var at en kunne pantsette sin bedre halvdel og at denne måtte forestå vindusvask og annet forefallende arbeid.
Co-skipperen kunne for sin del også tenke seg ordningen og siden hun betalte så var det jo skipperen som ville ligge dårlig an. Kroverten forsto tegningen og mente at det nok måtte være betaling med kort denne gangen.

Havnen her er en typisk fiskehavn og de som har bodd her har i hovedsak vært fiskere.
Den lille lys-blå stuen er en fiskerstue fra ikke så alt for lang tid tilbake. Rart at fiskerstuene har omtrent samme farge som alle danske fiskebåter?