Båtliv i nord

Dag 27 - 2019 - Til Skärhamn

24 June 2019
Uno B. Larsen
Det ble en fredelig og fin kveld på Högö. Det er tydelig at mange har startet sin ferie eller sommertur for det er en god del båter ute.
I bukta hos oss var det 9 båter i alt gjennom natten.
Fint vær også på morgenen med lite vind og litt skyer. Det er godt å våkne med fuglekvitter og lyden av ærfugl i stedet for menneskeskapt støy.
Apropos Ærfugl så er det blitt merkbart mindre av det slaget bare det siste året. Tidligere var det store flokker langs hele kysten men nå er det mer sjelden å se noen få eksemplarer. Den har kanskje fått for hard konkurranse fra andre som også spiser av det samme matfatet?

Vi dro etter frokost i dag også og gikk vest for Marstrand gjennom et par leder vi ikke har benyttet før.
Over Marstrandsfjorden var det så og si flatt vann.
Vi tok et par andre nye leder også på veien mot Skärhamn. Vi gikk bl.a. på innsiden av Klädesholmen. Der har vi ikke gått tidligere fordi en bru med ti meters høyde har stengt oss ute med de tidligere båtene.

Egentlig er det jo ganske surrete å gå til Skärhamn en fin sommerdag. Gjestehavnen ligger helt inntil en vei der det går en del trafikk og det er mange båter her så nå er det menneskeskapt støy igjen som hersker.
Årsaken er at vi vil handle mat og drikke så vi skal klare oss frem til vi er hjemme, og det kan vi få gjort her. På Källö-Knipla er matbutikken så der og med alle menneskene som var der så ble det ganske så utplukket.

Skärhamn har vi skrevet om tidligere så historien om dette tettstedet tar vi litt lett på, men de første årene vi var i dette området så kunne en se store oljetanker ute på den ene odden utenfor havnen og de tankene var etablert i forbindelse med trankoking som stedet er kjent for ved siden av skute-trafikk.

I Skärhamn er det denne uken en regatta for en spesiell båttype med deltakere fra flere ulike land (men ikke fra Norge). Det er laget til en regattabane like utenfor havnen slik at det vil være fint for publikum å følge seilasene.
Vanligvis er jo seiling noe som skjer langt fra land og der det er umulig å vite hvem som har vunnet før en leser resultatlistene.
Vi får komme oss av gårde omtrent ved arbeidsdagens begynnelse i morgen for vi skal tvers over regattabanen og seilasene starter ganske tidlig.
Herfra og hjem håper vi på bare naturhavner