Båtliv i nord

Dag 28 - 2019 - Til Roland

25 June 2019
Uno B. Larsen
Ettermiddagen og kvelden i går ble som forventet, men med et hyggelig innslag.
Det ble en del støy fra biler og folk men ut på kvelden kom en kar og spurte litt om båten. Han var norsk og hadde tydeligvis sett litt på båten vår på nettet.
Vi inviterte ham om bord men ba ham også om å ta med kona.
Etter hvert kom begge to og det ble noen hyggelige timer som avslutning på dagen. De to hadde startet båtlivet i relativt sen alder men brukte båten mye de også, akkurat som oss. De hadde lagt sin elsk på Danmark og hadde vært i Limfjorden mange ganger.
Det ble utvekslet flere gode historier om båtlivets gleder og strabaser. Til alt overmål viste det seg at paret hadde båten liggende i samme hjemmehavn som oss, så de to er det vel en viss mulighet for å treffe igjen ved en senere anledning.

Etter frokost kastet vi løs igjen for å komme oss ut av havna før seilasene startet. Banen som seilasene skulle gå på ligger slik at en faktisk må over banen for å komme ut, så vi valgte å gå like før sirkuset startet fremfor å bakse med dommerbåter, regattabåter og publikumsbåter.

I dag har vi kjørt et lenger stykke uten å komme nevneverdig nærmere hjemmehavna. Vi gikk den vanlige veien opp gjennom Kyrkesund. Derfra tok vi inn i Stigefjorden.
Ytterst i denne fjorden er det flere muligheter for å finne plasser der en kan ligge langs med fjellet. Vi begynte letingen men hver eneste plass skipperen visste om, og alle de andre som vi kunne lese oss til av kartet var opptatt. Det var bare steder som enten hadde for høye fjell, for lave fjell, for lite vann eller for lite le igjen til oss.
Det ser ut som om folke blir liggende en stund når de endelig har funnet seg en fin plass.
Til slutt ga vi opp hele prosjektet og gikk ut til "E-6" igjen og fortsatte opp forbi Mollösund.
Like etter Mollösund tok vi igjen av fra "E-6" og tok en liten bakvei med sikte på å lete etter flere plasser.
De få vi så ble for trange så da endte vi til slutt i en bøye igjen.
Den ligger ved en liten øy som heter Roland. Herfra er det utsikt ut til Kråksund gap som er et beryktet sted på kysten her.
Det er ikke rare biten ut gjennom et sund og rundt en odde men har har vi opplevd veldig grov sjø og i skikkelig uvær fra vest er det lite morsomt å gå ut Kråksund gap. For seilere kan det også være litt vrient for de som seiler sydover på vestavind må krysse ut det korte sundet og i stor sjø kan det ofte skape litt utfordringer for et dårlig trent sommer-mannskap.
Like nord for oss ligger Hällevikstrand der fergene tidligere gikk fra og ut til Kärringöen.

Vår lille leterunde etter plass for natta viser at det er en god del båter ute. Det har vært lite vind et par dager og da trekker folk ut av gjestehavnene og til naturhavnene. Havna i Mollösund var nesten tom da vi kjørte forbi.
Vi ønsker oss imidlertid ikke mer vind. Da får vi heller bruke litt mer tid på å finne plass.