Båtliv i nord

Dag 31 og 32 - 2019 - Tilbake i hjemmehavna.

30 June 2019
Uno B. Larsen
Det ble en flott ettermiddag og kveld på lilla Furö. Vi gjorde et forsøk på å gå øya rundt, men noen av disse svenske øyene og holmene er veldig kuperte og det gjorde ikke saken bedre at noen steinhuggere også hadde gjort det hele ganske ufremkommelig.
Vi klarte vel kanskje å komme oss rundt en tredel av øya uten å sette helse og lemmer i for stor fare.

Værmeldingene begynner nå å love en god del vind så vi var enige om å ta et litt lengre strekk i dag enn vi har gjort de siste dagene.
Vi gikk bort mot Smøgen, men i stedet for å gå inn i kaoset som er på denne tiden av året i Sotenkanalen valgte vi å gå på utsiden. Her er det helt åpent og med ganske store dyp et stykke fra land, grunner det fort opp til rundt ti meters dybde. Det er ideelle forhold for at bølgene skal reise seg,- og de gjorde det slik at det ble merkbart urolig.
Det er imidlertid ikke så veldig lange biten så vi gikk på utsiden til nord for Hamburgsund. Der gikk vi inn til E-6 igjen og fortsatte, også her på utsiden, til Havstensund. Da var jo valget egentlig gjort. Vi havnet på nytt inn i kilen innenfor Lammön der vi veldig ofte avslutter våre turer.
Det lå noen andre båter der inne da vi kom, men trengselen var ikke så stor som den kommer til å være om en ukes tid eller to.
Vi fikk en rolig og varm kveld i den fine bukta.
Mobildekningen er litt så der i den bukta så det ble ingen blogg for det var ikke mulig å få den lagret med den dårlige dekningen.

Vi sto opp litt tidlig og kom oss ut av bukta litt før kl 0700. Årsaken til den tidlige starten var at vi hadde behov for å bli hentet i marinaen. Våre biler sto pent hjemme, og Nina sjåfør hadde mye på programmet så det måtte bli henting på morgenen.
På hjemveien fikk vi orkesterplass til en regatta. I det vi kom ut i Kosterfjorden (der det også var en del gammel sjø) kom det en ganske stor mengde seilbåter med spinnakere oppe. Det var deltakere i Bohus race som starter omtrent ved Uddevalla, går ned forbi Marstrand og nordover innom Strømstad, opp til Tresteinene utenfor Viker i Norge og tilbake med målgang utenfor Smøgen.
Denne seilasen er også begrenset til mannskap på to personer, så det er en ganske krevende regatta.
Vi hadde i hvert fall super tilskuerplass hele veien oppover Kosterfjorden.

Vel hjemme i båthavna ble vi som avtalt hentet av Nina og kjørt hjem.

Dette er en av de korteste turene vi har gjort på mange år, men turen har vært fin på tross av litt ustabilt og direkte dårlig vær.
Været får vi ikke gjort noe med (annet enn å forbanne det en gang i mellom) så det må bare være som det er.
Vi har besøkt et titalls nye plasser selv om de fleste stedene var steder vi har vært mange ganger. Limfjorden var en artig opplevelse selv om været ikke på noen måte var på parti de dagene vi tøffet rundt inne i den fjorden (som ikke var trang og skjermet som fjorder ofte er) Vind og regn gjorde sitt til havnevalgene så noen fine steder gikk vi glipp av men slik er det jo alltid. Det er så mange steder å velge mellom at vi ikke vil ha mulighet til å besøke alle hver gang.
Båten har i hvert fall bidratt med sitt. Bortsett fra en lader som ikke virket en liten stund så har alt fungert knirkefritt og uten problemer av noe slag. Verktøykassen har stort sett fått stå i fred.

Nå blir båten liggende en stund for juli-måned er i liten grad brukenes for båt-turer dersom en er nord for Gøteborg. På denne delen av kysten er båt-mengden alt for stor for oss som ikke synes det er spesielt festlig å ligge fender mot fender i uthavnene. Vi kan til nød tåle det i en gjestehavn, men ute i naturen skal vi ikke ligge i mølje.

Takk for turen igjen til dere som har lest og til dere som har tatt dere bryet med å legge inn kommentarer.
Nå begynner planleggingen for neste års tur.... og denne avsluttes med en solnedgang. Det må jo nesten være en solnedgang hvert år og vi regner med at det ikke er et symbol på at det nå er like før solen går ned for godt hva gjelder båt-livet. Vi får vel holde ut noen år til.