Båtliv i nord

Avslutningstur 2015

18 September 2015 | Hankøsundet til Nøtterøskjærgården
Dette blir årets siste tur bortsett fra turen til opplagsplassen.
Vanligvis seiler vi til i siste halvdel av oktober, men i år vil et sykehusopphold og etterfølgende rekonvalesens-tid føre til at det ikke blir flere seilturer.
Dro fra Sandbukta i brukbart vær etter en uke der regnet har bøttet ned nesten konstant. VSV-lig vind mellom 10 og 12 m/s så det ble en litt masete tur over Lera, forbi Strømtangen og inn i Hankøsundet der vi også fikk fylt diseltanken for vinteren. Vi la oss i bøyen til Oslofjordens friluftsråd. Etter hvert kom regnet igjen.
Fint vær og svak vind på lørdag morgen. Dro fra Hankøsundet med kurs for skjærgården utenfor Nøtterø.
Kunne seile fra Nordkapp på Hankø i lett VNV-lig vind som stort sett lå under 3 m/s. Gikk nord av Missingene og like syd av Hollenderbåen. Like etter Hollenderbåen slo vinden over til SØ og frisket på noe til ca 7 m/s. Vi fikk oss plass i bøye ved S. Årøy. Litt plaskete i den påfriskende S-lige vinden, men på kvelden løyet vinden av og det ble en fin høstkveld ut av det hele.
Etter en regnfull og vindfull natt (nordavind som meldt)kunne vi stå opp til en vakker morgen og fin seilvind. Turen fra S. Årøy og hjem over fjorden ga en flott seiltur i vind fra N og NØ, ca 7 m/s. Nesten flatt vann og passe trykk i båten og med fart som så lenge vinden holdt, lå på mellom 7 og 8 knop.
Vel hjemme i havna klarte vi også å få pakket seilene mens de var tørre så nå bærer det av gårde til seilmakeren for noen finjusteringer før neste sesong. Super avslutning på en grei seilsommer uten det helt store sommerværet men med mye fin seiling allikevel.

Fra Gluppø via Havstensund og hjem

12 September 2015 | Havstensund
Det ble "landligge" i går. Dvs at vi flyttet oss til bøyen ved siden av fordi den ga mer le i østavinden, men ut over de hundre meterne flyttet vi oss ikke. Fin dag med sol og ganske fin temperatur til å være nesten midtveis i september.
Etter frokost i dag satte vi kursen mot Havstensund og bøyene i Norskebukta som trolig er en av de plassene vi har vært oftest. Grei tur for bare forseilet i den sedvanlige slengete østavinden som varierte mellom 4 og 10 m/s. Alle de tre bøyene var ledige på tross av at det faktisk er en del båter ute. På kvelden kom det litt regn og det blåste en del men vi lå godt som vanlig i bøyen.
Søndag morgen opprant med brukbart vær og etter en sen frokost satte vi kursen hjemover. Grei seiling opp Kosterfjorden og inn Løperen i SV-lig vind på rundt 8 m/s.

Fra Norge til Sverige

10 September 2015 | Gluppøbassenget
Dro fra Jordbukta etter en kjapp frokost, fortsatt i pent vær og svak vind fra N og NØ.
Kursen ble satt mot Bohuslänkysten mellom Koster og Vederøarna. Det ble seiling bare tidvis og siste halvdel av turen måtte gjøres for motor da vinden var på rundt 1 s/m. Under veis ble kursen satt endelig mot Gluppø utenfor Fjellbacka. Vi fikk plass i bøye og kunne innta en sen middag i cockpiten. Utseilt distanse ble på hele 53 nautiske mil og vi brukte 9 timer og 15 min. på turen.

Nattemørket senker seg over Jordbukta

10 September 2015 | Jordbukta i Langesundsfjorden
Et lite glimt av fjorden utenfor og solen som tar kvelden for denne gang.

Det er ikke bare dybden som skal passes på...

09 September 2015
I Jordbukta fant vi oss en plass langs med en høy og bratt fjellvegg som skrånet ut over i toppen. Det var med litt besvær at vi klarte å fortøye slik at ikke riggen slo inn i fjellet. Det går an å ligge slik i Jordbukta som er meget lun og skjermet for det meste av vind og bølger.

Kort sensommerferie

08 September 2015 | Hui
Strålende vær så vi bestemte oss for en kort sensommerferie i det fine været. Dro fra Sandbukta i svak nordlig vind med kurs for Tønsbergskjærgården.
Flott seilas over fjorden i ca 6 m/s fra NNV. Noen båter var å se men det var ikke stor trengsel. Gikk gjennom Vrengen og ned til Hui og fikk plass i bøye innerst i bukta. Kartet viser en terskel som er grunn på veien inn, men ekkoloddet viste minste dybde på ca 4,5 m. Vi ligger i bukta som eneste båt i det vakre sensommerværet.
Vi dro fra Hui i like fint vær som da vi kom i går. Nordlig vind da vi dro. Kursen ble satt mot området utenfor Helgeroa litt syd for Larvik.
Det ble en litt kjedelig seiltur over Rakke i nærmest platt lens. Vi forsøkte å finne kurser som kunne gi litt skjæring, men vinden dreiet stort sett med oss.
Etter ca 6 timers seilas kunne vi entre Jordbukta på vestsiden av Håøya litt NV for Helgeroa. Vi hadde belaget oss på å ligge på svai men bukten var for trang til det så vi valgte å legge oss langs med et høyt fjell der det var et par bolter i fjellet. Jordbukta (eller Paradisbukta som kjentfolk kaller den) er en fin uthavn som gir le for stort sett alt av vindretninger.

Aleviken

29 August 2015 | Aleviken i Sannäsfjorden
Svært kort tur fra bøye i "Norskebukta" til Aleviken i Sannäsfjorden. Været er tålelig bra men det blåser hardt og vi valgte derfor å finne le i den fine Aleviken. Vi er foreløpig eneste båt i bukta. Noe trekk fra den kraftige vinden er det, men vi ligger bra med en del kjetting ute.

Besøk

27 August 2015
Innbygger som vil ha mat

Hjemmehavn - Havsten - Aleviken - hjemmehavn

27 August 2015 | Havsten ( Norskebukta)
Dro fra Sandbukta i gråvær og lett regn med Sydlig vind opp mot 8 m/s. Motorkjøring ut løperen hvor vi også fikk en regnskyll som svært så merkbar. Vinden pendlet mellom 6 og 10 m/s og i regnbyen var sikten bare noen få titalls meter. Ved Lauer rullet vi ut forseglet og fikk en grei seiltur ned til Havsten like nord for Havstensund. Vi fikk plass i en av bøyene til krysserklubben.
Utseilt distanse 29,6 nautiske mil. Snittfart 6,6 knop.
Hjemtur søndag i flott sommervær og SV-lig vind 7-10 m/s. Utrolig fin seiling i god fart helt til hjemmehavnen. Trolig en av de beste dagene på vannet i år.
Utseilt distanse 30,7 nautiske mil med snittfart på 7,2 knop.

Hjemmehavn - Kalvøen/Lindøen - Hjemmehavn

22 August 2015 | Kalvøen/Lindøen
Nydelig vær
Avreise fra Sandbukta i strålende sommervær og svak SV-lig vind. Motorkjøring ut Løperen til Skipstadsand. Fin seiling sydover i det flotte været i ca 3,5 m/s vind som etter hvert dreiet mer og mer nordvestlig.
Ankom Kalvøen/Lindøen ca kl 1900 hvor vi la oss på svai i nærheten av 8 andre båter som allerede var på stedet. En av sommerens fineste solnedganger.
Utseilt distansen 31 nautiske mil med snittfart på 5,2 knop.
Det utrolige sommerværet holder seg. Etter en natt med en utrolig stjernehimmel våknet vi til nok en dag med sol fra skyfri himmel og ut på dagen kom også vind nok til å seile hjem.
Vinden dreiet østlig og vi fikk en fin seilas fra ankringsplassen og helt hjem til havna. Østavind er en utfordring da den er svært ustabil. Vindstyrken varierte mellom 3 og 8 m/s og også retningen varierte mellom SØ og NØ.
Utseilt distanse hjem ble 27,6 nautiske mil med en snittfart på 5,9 knop.

Kort helgetur

14 August 2015 | Karholmen
Kort tur i strålende sommervær. Skyfri himmel og nesten vindstille. Jerngenuaen måtte gjøre jobben hele veien til Karholmen like syd for Strømstad. Her er det fin ankerplass og SXK har en bøye i bukta som til alt overmål var ledig da vi kom.
Egentlig lite båter på vannet i det flotte været.
Hjemtur i frisk østlig bris mellom 8 og 11 m/s og fortsatt strålende vær.

Helgetur til Vestfold

07 August 2015 | Eldøya
Denne helgen er det en kort seiltur til Sande i Vestfold.
Har gjort en stopp for natten ved Eldøya ved Larkollen. 16,7 nautiske mil i avtagende vind. Første timen hadde vi fin seiling med toppfart på 8,2 knop. Siste halvtimen var det omtrent vindstille.
Snittfart for turen 4,6 knop.
Været er i bedring og sola begynner å vise seg. Ut over kvelden ble bølger fra en tiltakende sørlig bris litt for merkbare så vi valgte å flytte oss til Evjesund der vi kunne slippe anker blant mange andre båter.
Dag to startet med pent vær og SØ-lig vind 5-7 m/s. Fin seiling over fjorden til Holmestrand hvor vinden etter hvert la seg. Motor siste timen inn til Nordre Jarlsberg brygge.
Hjemtur i tilfriskende sørlig vind som betød kryss sydover. Valgte å gå inn i Hankøsund for nok en natt på fjorden. Mange båter og stor trafikk.
Hjemtur neste dag i vindstille og lett regn.