sailing wind song

Vessel Name: Wind Song
Vessel Make/Model: morgan 41 classic
Hailing Port: Antwerpen
Crew: walter van den brande, marylou van craenenbroeck, kim van ouytsel
Extra: sailing from sint maarten to the acores en antwerpen
03 August 2018 | Noordzee
Recent Blog Posts
03 August 2018 | Noordzee

Wind Song weer thuis

na een nachtje laveren tussen de groene en rode boeien en uiteindelijk de trappegeer volgend liepen we gisterochtend - vrijdag 2 aug 11u de haven van oostende binnen. op het staketsel en bij de mercatorsluis stonden onze zeilvrienden enthousiast te zwaaien. chapeau zeg, zo vroeg opstaan om ons in [...]

02 August 2018 | english channel

bijna thuis

we glijden door een oliegladde zee net langs cap griz nez, geen snuif wind en met stroom tegen lopen we zachtjes 2.5kts, walter doet een dut, straks is het mijn beurt.

01 August 2018 | english channel

busy day

't is 1 aug 23.30 utc, we hebben de getijde stroom mee en motorsailen als een trein: +9kts.

31 July 2018 | english channel

weer op weg

ik ben net opgestaan, 0520u er staat nog wat maan en in een uurtje komt de zon op. walter ruimt net zijn hoekje in de cockpit op, ingepakt als een marsmanneke. binnen is het 16 5 C, buiten de koudste nacht totnogtoe vindt walter.

29 July 2018 | North Atlantic

Camaret bj Brest

nat, moe, koud dropten we gister ons anker om 1400 bij Camaret, zuid net voor de rade van Brest een goed beschutte baai waar ons anker stevig in de mud zit. nadat we al het tuig opgeruimd hadden lagen we om 1530u allebei knock-out in slaap.

27 July 2018 | North Atlantic

beetje heftig

't is al gymnastiek wat de klok slaa,

aie aie bijna windstil en nog 425 Nm te gaan - 5 juni - dag 16

05 June 2018 | North Atlantic
walbatros
't is 21u en mijn wacht is net begonnen, tot 24u. het laatste zonneschijnsel verdwijnt stilaan achter een wolkendek, het zal nog een paar uur duren voor het laatste kwart maan in het oosten oppiept.

vanmorgen vroeg werd de vlinder opgeborgen en gingen de zeiltjes full over stuurboord. met halve N wind rond 15kts haalden we gemiddeld 5.75 Nm/u. nu de avond valt valt ook de wind,wat we de laatste dagen echt net gewend zijn,. met zo'n -10kts N halen we tegen 5 kts.

enfin, we moeten het ermee doen. na rekenen en meten van onze dieselvoorraad blijkt dat we pas op 200Nm van de azoren op motor kunnen overschakelen. tot dan moet de wind ons voeren.

we genoten trouwens van een prachtige zeildag, zo'n dag waaraan geen eind hoeft te komen, waarbij je denkt zo kunnen we nog dagenlang doorgaan. na de drukte van gisteren en een wel erg wiebelende niet-rustige nacht genoten we bijna de hele dag van een wolkeloze hemel. het was heerlijk lezen en keuvelen in de zonnewarmte. bovendien werden de batterijen goed opgeladen, zodat we daarvoor al geen diesel nodig hadden. nog twee dagen wind en zon als vandaag en we zijn erdoor, duimen dus!! ons bootje voelt binnen ook weer helemaal glad en droog, heerlijk en meer moet dat niet zijn.

vanavond genoten we van kippenborst in satésaus met aardappeltjes en erwtjes en wortelen. helemaal walter zijn ding en kiim heeft met plezier onze bordjes nog eens gevuld.

terwijl ik de keuken opruim en begin te pennen liggen de mannen al zalig te dromen. om 00.00u is het appèl voor kim en vanaf 03.00u wacht walter op de eerste zonnestralen.