sailing wind song

Vessel Name: Wind Song
Vessel Make/Model: morgan 41 classic
Hailing Port: Antwerpen
Crew: walter van den brande, marylou van craenenbroeck, kim van ouytsel
Extra: sailing from sint maarten to the acores en antwerpen
03 August 2018 | Noordzee
Recent Blog Posts
03 August 2018 | Noordzee

Wind Song weer thuis

na een nachtje laveren tussen de groene en rode boeien en uiteindelijk de trappegeer volgend liepen we gisterochtend - vrijdag 2 aug 11u de haven van oostende binnen. op het staketsel en bij de mercatorsluis stonden onze zeilvrienden enthousiast te zwaaien. chapeau zeg, zo vroeg opstaan om ons in [...]

02 August 2018 | english channel

bijna thuis

we glijden door een oliegladde zee net langs cap griz nez, geen snuif wind en met stroom tegen lopen we zachtjes 2.5kts, walter doet een dut, straks is het mijn beurt.

01 August 2018 | english channel

busy day

't is 1 aug 23.30 utc, we hebben de getijde stroom mee en motorsailen als een trein: +9kts.

31 July 2018 | english channel

weer op weg

ik ben net opgestaan, 0520u er staat nog wat maan en in een uurtje komt de zon op. walter ruimt net zijn hoekje in de cockpit op, ingepakt als een marsmanneke. binnen is het 16 5 C, buiten de koudste nacht totnogtoe vindt walter.

29 July 2018 | North Atlantic

Camaret bj Brest

nat, moe, koud dropten we gister ons anker om 1400 bij Camaret, zuid net voor de rade van Brest een goed beschutte baai waar ons anker stevig in de mud zit. nadat we al het tuig opgeruimd hadden lagen we om 1530u allebei knock-out in slaap.

27 July 2018 | North Atlantic

beetje heftig

't is al gymnastiek wat de klok slaa,

adio azores

12 July 2018 | North Atlantic
walbatros
gister namiddag vertrokken uit Praia da Vitoria, een kustplaatsje aan de oostkust van Terceira, en nu een dag onderweg - 125Nm met een koers van ongeveer 75 M. met het vaste rif in de main, full genoa en een windje net O van N rond 12-15kts zeilden we de nacht in. tegen de ochtend zou de wind toenemen tot 20kts en walter stak een rif in de main en kortte de genoa wat: Kim you are terribly missed!!

ondertusseen was het zeetje niet direct wat we gewend zijn: erg korte golven, hopen water over en knotsende bonken. zo'n eerste nachtje onderweg is al niet alles maar dit was wat té en we stuurden wat ruimer om toch ietsje comfortabel te zitten. we kregen windstoten tot 30kts met een venijnig zeetje maar we wisten dat het niet te lang zou duren en tegen 12u vanmiddag nam de wind af, nu zitten we rond 18kts met nog steeds de rifs in.

gelukkig hadden we in Praia weer een gebraden kieken gevonden en met wat rijst hadden we snel iets warms te eten want het is behoorlijk fris. gister hadden we nog wat zon af en toe maar vandaag nada, vanochtend zelfs een fikse gutsbui. walter loopt rond in warme fleece en lange broek, ik van die sloefkes van daim met wol erin: viva de belgische zomer! onze arme bodies moeten zich serieus aanpassen. als de omstandigheden dan ook wat tegenvallen is het niet simpel. walter had de tafel neergelaten om een stuurboord bed te creeeren maar 't werd daar wat nat: met de gutsen water over lekte het flink aan de mast en dat water kwam grootdrups soms straalsgewijs in zijn bed terecht. een zeiltje over 3/4 ving het meeste op. wel een zot zicht: door de flinke helling lijkt de mast schuin te staan terwijl het water wel recht naar beneden drupt en het botsen ervoor zorgt dat het zowat overal terechtkomt. bovendien knotsen we zo erg dat we geen stap kunnen verzetten zonder ons vast te houden, het lijkt vaak op een helling beklimmen. enfin, uit ervaring weten we dat na zo'n 2 volle dagen op zee ons lichaam gewend is aan de constante beweging en de ietwat korte slaapjes die we om de beurt nemen: Kim nogmaals we missen je!

gelukkig zijn het langlichte dagen, rond 2200u gaat de zon onder en rond 0530 is ze er weer. nu met nieuwe maan is de nacht nogal donker maar er stonden veel sterren voorbije nacht. vanavond is het compleet overtrokken, hopelijk niet voor lang.