Stout

Who: Gunnar
Port: Stavoren
27 April 2014
25 April 2014
24 April 2014
23 April 2014
19 April 2014
17 April 2014
17 April 2014
15 April 2014 | Haren
09 April 2014 | Haren

Nieuwpoort naar Scheveningen

26 April 2014
Nieuwpoort; de jachthaven is gigantisch, duizenden zeilboten, maar geen beweging. Ik check in bij het havenkantoor en wil lekker gaan douchen: ik heb sinds Brighton geen douche meer ‘gezien’ en begin zelf ook last te krijgen van olfactorische overlast. Die vrouw vraagt eerst de kleren van mijn lijf: naam, geb datum, naam boot, lengte, diepte, breedte, adres, etc, etc, blijkt vervolgens dat ze de douches aan het verbouwen zijn; er kan niet gedoucht worden. Het is niet te geloven! Precies aan het begin van het seizoen! Hebben ze de hele winter de tijd voor gehad. Ik ruim snel op, doe vast een rif in het zeil en vervang de genua voor de high aspect ratio fok (klinkt erg goed he? Is gewoon een kleinere fok), want gisteravond waaide het flink door en baalde ik van het iets te grote zeil. Diesel tanken en naar buiten. Maar op zee staat nauwelijks wind, what’s new! Weer op de motor én zeil. Het is verder prachtig weer en zo kabbel ik langs Oostende naar het Oosten/Noorden. De kust hier is onrustig tav ondieptes etc en langzaam maar zeker kan ik deze achter me laten; ik wil daarom ook niet naar Brouwershaven of Stellendam, maar ik doel op Scheveningen. Onderweg slaap ik wat: geleerd op internet van een ervaren solo zeiler: steeds de wekker op 10 min zetten , kijken of er iets aankomt en dan slapen tot de wekker weer gaat, even kijken en weer slapen. Het lukt me om dit 1,5 uur te doen en voel me daarna een stuk fitter. Ik ga de zoveelste nacht in op zee!
Onderweg krijg ik een sms van een vriend, maar ik kan hem niet direct antwoorden omdat er een gigantisch containerschip uit China komt aanvaren, ik moet even van koers veranderen. Het volgende smsje is dan “Stomme container boot?” Hij had al op marinetraffic gezien wat mijn probleem was. Dat AIS systeem is echt fantastisch: de betrokkenheid met het thuisfront is geweldig, iedereen kan precies volgen waar je bent. Tien minuten laten barst er een enorme regenbui los met bliksem en hagel. Dit vind ik typerend van zeilen: je zit vele uren op het water, maar er is steeds verandering van de omstandigheden: weer, wind, honger, moe, koerverandering, nacht/dag, etc. Er passeren nog wat kustvaarders die uit Antwerpen of Vlissingen komen en daarna zie ik een tijd geen schepen meer. Het wordt donker en dat is het mooie van de nacht op zee: opeens zie je veel meer schepen dan overdag. Dit is te verklaren doordat de navigatielichten van de schepen vrij hoog zitten en vaak al boven de horizon uitsteken waardoor je ze in het donker sneller ziet. Links van me is een groot veld met zeeschepen, allemaal voor anker, wachtend op een seintje om Europoort binnen te lopen. Er steekt een wind op en opeens is het mogelijk de motor uit te zetten en op zeil alleen 6 knopen te varen! Eindelijk! Wat is mooier dan ’s nachts zeilen! Wind komt van achteren, dus voordewindse koers. De golven nemen toe en na een half uur is het surfen geblazen! Wat is dit ontzetten gaaf!: racend op de golven naar Europoort. In de verte aan bakboord zie je de shipping lane naar Europoort steeds dichterbij komen. Op de kaart staat precies aangegeven waar je als pleziervaartuig de vaargeul van Europoort mag oversteken. Met weinig moeite vind ik de twee tonnen die de oversteek aangeven. Met de marifoon roep ik Maas Entrance op om toestemming te vragen om over te steken. “Ja hoor, wel goed uitkijken of er niets aankomt en stand-by blijven”, in Dover ging het meer van “Good morning sir, yes of course, you can go ahead and please stand by on channel 3”. Anyway, ik steek over, maar opeens toch een joekel dat uitvaart, om geen stress te creeëren laat ik een forse koerswijziging zien zodat het zeeschip weet dat ik zal uitwijken, uiteindelijk ga ik achter hem langs. Na 20 minuten is het voorbij en is het verder koers naar Scheveningen, ondertussen is het 03:00u. Eerst had ik het koud, en na de Europoort oversteek heb ik het weer lekker warm, ik beloon mezelf met een bier.
Het nachtelijk varen bevalt me wel. Wat gedoe met die stroming, maar met hulp van mijn zeilvriendin (☺) weet ik dat Scheveningen goed haalbaar is en ook gebruik maakt van de stroming mee. Om 5u loop ik Scheveningen binnen, meer af, en kort daarna weer een diep coma.
Comments
Vessel Name: Sarquit
Vessel Make/Model: Contessa 26
Hailing Port: Stavoren
Crew: Gunnar
About: Solo sailing crew

Who: Gunnar
Port: Stavoren