Via Aurelia

26 August 2018 | Espoo
Rainy, temp 18, calm, 11.8nm
Kuva. Selvittiinpä!

Matkan aikana myötäiset tuulet seurasivat meitä lähes koko matkan, koimme hienoja purjehduskokemuksia saaristossa ja avomerellä, saimme kokea jopa trooppisia kelejä itämerellä, vierailimme mielenkiintoisissa saarissa, satamissa, maalaiskylissä ja kaupungeissa Suomen, Ruotsin, Gotlannin, Latvian ja Viron rannikoilla.
Tavattiin paljon mielenkiintoisia ja mukavia ihmisiä eri puolilta eurooppaa ja solmittiin myös uusia, hienoja ystävyyssuhteita.
Tärkeää oli, ettei meillä ollut kiire minnekään ja eläminen veneessä oli mukavaa kummankin mielestä!

12 viikkoa sitten lähdettiin matkaan ja 1530 merimailia (n. 2840 km) jäi vanaveteen. Mieli tekisi jatkaa matkaa, toivottavasti seuraava kerta viekin jo pidemmälle...

Toivottavasti tästä blogista on ollut iloa lukijoille!

Yhteenveto

26 August 2018
Matka kesti 12 viikkoa kesäkuusta elokuun loppuun, merta kynnettiin 1532 nm (2840 km) ja satamapaikkoja oli 50 kpl. Useissa satamissa vietimme useamman päivän.
Satamamaksuihin meni Suomen puolella 303€ ja Ruotsin puolella 2090Skr.
Koko matkan meillä oli pääsääntöisesti myötätuulta tai pläkää. Menomatka Kokkolaan oli viileää ja kova tuulista, mutta kun saavuttiin Ruotsin puolelle alkoivat helteet, jotka kestivät lähes loppuun saakka.
Dieseliä kului n. 400 litraa ja viiniä, olutta ja lonkeroa jokunen pullo ;-).

Hanko - Saunasaari

25 August 2018 | Saunasaari
Rainy, temp 18, calm, 20.5nm
Kuva. Venetsialaisjuhla saunasaaressa

Kuten aina Hangosta lähtiessä, tai tultaessa tuulee liikaa ja vastaan, tai liian vähän ja täysmyötäiseen purjehtimiseen, niinpä nytkin keikuttiin aalloissa pläkässä moottorin voimin saunasaareen.

Lähes 3kk sitten, tälle reissulle lähtiessä, yritettiin päästä saareen lähtösaunaan, mutta kovat "williwawit" estivät aikeen. Nyt ei ongelmia ollut ja pian olikin paluusauna lämpiämässä. Nyt voidaan kokemuksen syvällä rintaäänellä vakuuttaa, ettei itämeren ympäriltä löydy Saunasaaren saunaa parempaa! Useamman kerran käytiin uimassa, vaikka vesi vain 16 asteista (vielä muutama viikko aikaisemmin se oli 27 asteista Gotlannin Fårössä).

Ennen saunaa grillailtiin sisäfilettä ja saunan jälkeen paistettiin lättyjä - Nam!

Nyt on elokuun viimeinen viiionloppu ja veneily- ja mökkikauden päättäjäiset (ainakin Kokkolassa), joten sytytettiin kalliolle kaikki saaresta ja veneestä löytyneet kynttilät, Gevalia purkkiin tehty isompi isompi roihu ja ihailtiin täyskuuta ja tähtiä!

Hangon vesitorni

24 August 2018 | Hanko

Hanko

Cloudy, temp 20
Kuva. Näköala Hangon vesitornista

Seuraavaksi yöksi luvassa kovaa lounastuulta ja sadetta, joten emme pääsekään vielä saunasaareen, vaan jäädään Hankoon.

Kierreltiin kaupunkia ja löydettiin uusi kahvio jossa todella maukkaita, käsin leivottuja korvapuusteja á 2 €. Kahvila on raatihuoneentorilla sijaitseva Alan's Cafe'.

Illalla käytiin nauttimassa upea illallinen Makasiinissa - Punakampelaa ja Wienerschnitzel Nam !!!

Satamaksu 29€.

Kejsarhamn - Hanko

23 August 2018 | Kejsarhamn
Cloudy, temp 20, S-SE 8-10m/s, 24.4nm
Kuva. Sieniretken satoa

Kovat tuulet jatkuivat, joten pysyttiin päivä Kejsarhamnin suojassa ja lähdettiin Hankoa kohden vasta iltapäivällä klo 17, kun tuuli oli hieman rauhoittunut. Tiukkaa kryssiä Hangon tikkuväylällä, jossa pääsin kunnolla testaamaan 110% genuan uudet säädöt. Muutin sen jaluspisteen sisempään skuuttikiskoon, jolloin sain sen toimimaan paljon paremmin tiukalla luovilla, kuin ennen, kun se oli jalustettu ulompaan kiskoon.

Perillä oltiin klo 21 juuri ennen pimeän laskeutumista ja kiinnityttiin HSF:n eteen. Hetken kuluttua vaihdettiin paikkaa 30 metriä, jolloin saatiin keula itään josta aamuyön tuuli on luvattu. Purjehtiminen on jatkuvaa tulevien asioiden huomioon ottoa. Tämän operaation ansiosta saatiin nukuttua rauhassa koko yön.

Illalla käytiin vielä Itäsataman uudessa saunassa, joka on rakennettu satamarakennuksen katolle. Hyvä sauna (kun vähän porukkaa) ja hieno näköala terassilta täyden kuun valaisemaan satamaan.

Satamaksu 29€.
Vessel Name: Via Aurelia
Vessel Make/Model: Dehler 41 CR
Hailing Port: Tammisaari
Crew: Jukka and Tarja Peltola
About: Jukka and Tarja have sailed over 30 years in the Finnish archipelago and also made some longer sailing trips in the Atlantic and Mediterranean